Włocławek (fot. B. Nieznalski): „Zajazd Polski” z XVIII/XIX wieku w „zabytkowym” jeszcze kształcie (elewacja, drewniane wrota, drewniana stolarka okienna, podwórze wybrukowane itd.). Obecny wygląd Zajazdu w niczym nie przypomina historycznego obiektu. Wieniec Zdrój – park i fontanna z „rybką”. Neoklasycystyczny pałac biskupi z XIX/XX wieku zbudowany na fundamentach gotyckiego zamku. Neogotycki kościół Ewangelicko-Augsburski (luterański) z XIX wieku.
Włocławek (fot. E. Baranowska, W. Stasiak): Statek spacerowy na Wiśle. W roku szkolnym 1979/80 uczestniczyłem w wycieczce klasowej takim statkiem do Płocka i z powrotem. Wielka frajda. Artystyczna instalacja plenerowa z ceramiki na Placu Wolności – dzieło Wita Płażewskiego. Pomnik Juliana Marchlewskiego na starym Rynku – dzieło profesora Horno-Popławskiego. Pomnik Mikołaja Kopernika – dzieło Wita Płażewskiego (1973 r.). Kawiarnia „Parkowa” w parku Sienkiewicza.
Województwo Włocławskie (fot. H. Grzęda): Województwo 1975-1999. Zazamcze, pałac biskupi, Azoty – fragment instalacji, Ciechocinek – tężnie, Skępe – jezioro, MZKiD.
Turystyczny Szlak Łokietka (fot. J. Chojnacki).
Wyższe Seminarium Duchowne we Włocławku z 1569 r.(fot. J. Majewski): Neogotycki fronton z 1900 r., Biblioteka z 1843 roku, wirydarz, kościół seminaryjny po wezwaniem Św. Witalisa z 1330 r. Nowy gmach z 1985 r. z Aulą im. kardynała S. Wyszyńskiego.
Stary Rynek – widok na Farę i pomnik Juliana Marchlewskiego (fot. S. Czarnogórski) Pocztówka była już prezentowana w serwisie „Włocławek jaki pamiętamy”. Postanowiłem ją jednak przypomnieć ponieważ mamy tu „spotkanie” dwóch symboli PRL-u. „Pozytywny” bohater Julian Marchlewski, lider międzynarodowego ruchu robotniczego, internacjonalista, czyli komunistyczny kosmopolita i syrenka – duma polskiej motoryzacji. Projekt i realizacja to przede wszystkim lata 60-te. Pewnie stać nas było na więcej, ale międzynarodowy socjalistyczny podział pracy (RWPG), nie pozwolił rozwinąć nam skrzydeł. Skoro się nie udało, musieliśmy wrócić na starą przedwojenną ścieżkę „rozwoju” polskiej motoryzacji, czyli współpracy z FIATEM. Wybór po wojnie partnera włoskiego, czy na przykład zakupienie licencji na produkcję francuskiego Berlieta było podyktowane nie tylko względami ekonomicznymi, ale było też formą wsparcia związków zawodowych i partii komunistycznych działających w tych krajach.
Szpital Wojewódzki (fot. Cz. Woźny). Diagnoza: chronicznie niedofinansowany.
Katedra – barokowe stalle z 1683 r. (fot. A. Sahajdak): Doskonały przykład sztuki snycerskiej.
Katedra – strona północna (fot. D. Pawłowski).
Hala Mistrzów (fot. J. Sieraczkiewicz).
Włocławek (fot. D. Krakowiak): „Zachód słońca”.