1 maja 2024 – Jubileusz 20-lecia Polski w Unii Europejskiej

Zespół Szkół Samochodowych we Włocławku wobec idei integracji europejskiej

W tym roku przypada 20. rocznica obecności Polski we Wspólnej Europie. Z tej okazji chcę przypomnieć ten rok pracy naszej szkoły, rok w którym Polacy w referendum w czerwcu 2003 roku wypowiedzieli się za akcesją Polski do Unii Europejskiej. Wagę decyzji, jaką wówczas podjęliśmy, w odniesieniu do naszej historii możemy porównać jedynie z unią polsko-litewską.

W latach 2002-2004 realizowałem w szkole projekt zatytułowany ”Polska w Unii Europejskiej”. Zasadniczym jego celem było zapoznanie uczniów z ideą integracji, wykazanie jakie szanse dla Polski i Europy stwarza proces integracji poprzez rozszerzenie UE oraz prezentacja krajów ”15” i państw kandydujących. Najbardziej twórczy był rok 2002/2003, gdy miały zapaść najważniejsze decyzje dotyczące rozszerzenia UE, kiedy narody „15” i krajów aspirujących decydowały, najczęściej w formie referendum, o nowym kształcie Wspólnej Europy. W roku szkolnym 2002/2003 opracowałem i zrealizowałem plan działań, który nazwałem strategią działań szkoły na rzecz upowszechnienia idei ”Polska w UE”. Głównym jego celem było wyposażenie młodzieży w rzetelną wiedzę i wyjaśnienie, że wejście Polski do UE to otwarcie nowych perspektyw, z których przede wszystkim powinno skorzystać młode pokolenie Polaków: obywatelstwo unijne oraz absorpcja środków unijnych w kolejnych perspektywach budżetowych. Byłem i jestem przekonany, że poprzez integrację Polski z UE w perspektywie kilkunastu lat nasz kraj osiągnie awans cywilizacyjny. Dlatego podjąłem się tego zadania. Plan, który nazwałem strategią szkoły, składał się z następujących działań:

1. Kampania informacyjna:

a) komunikaty nadawane raz w tygodniu przez szkolny radiowęzeł,

b) tablica informacyjna,

c) wykłady i pogadanki,

d) filmy wideo przybliżające kulturę państw UE i kandydujących.

2. Konkursy o UE:

a) Konkurs plastyczny ”Zaprojektuj polskie euro”.

Uczniowie musieli wykazać się znajomością kultury, przyrody oraz historii Polski i przedstawić taki projekt graficzny, który by jednoznacznie kojarzył się z Polską przede wszystkim Europejczykom. Zgłoszono 32 prace, najlepsze zaprezentowano w bibliotece szkolnej.

b) Konkurs historyczny ”Proces integracji europejskiej”. Realizowany był w formie turnieju. Na podstawie selekcji (test, rozmowa kwalifikacyjna) wybieranych było 6 finalistów. Młodzież losowała zestawy pytań i kolejno udzielała odpowiedzi, które były oceniane i weryfikowane przez komisję. W turnieju uczestniczyła również młodzież kilku klas w roli obserwatorów, mając możliwość zdobycia lub zweryfikowania swojej wiedzy. Zwycięzcy otrzymali nagrody książkowe ufundowane przez Radę Rodziców Zespołu Szkół Samochodowych oraz dyplomy.

3. Podsumowaniem projektu było zorganizowanie w szkole 24.04.2003 roku referendum w sprawie akcesji Polski do UE. Przygotowanie wymagało wielu różnorodnych działań oraz uzgodnień. Życzliwe wsparcie i pomoc ze strony Dyrekcji Szkoły oraz Samorządu Uczniowskiego umożliwiły sprawną jego realizację. W związku z tym, iż w naszej szkole ma siedzibę Obwodowa Komisja Wyborcza, młodzież miała do dyspozycji urnę wyborczą i dwie kabiny do głosowania.

Uzyskany wynik referendalny (64 % głosujących poparło wejście Polski do UE), bardzo mnie ucieszył ponieważ dowiódł, że moja praca była skuteczna. Wynik uzyskany w Samochodówce tym bardziej cieszył, iż miałem świadomość, że młodzież nasza wywodziła się z tych środowisk (małe miasteczka i wieś), które wówczas były wyraźnie przeciwne, w najlepszym razie sceptyczne wobec idei wejścia Polski do UE.

4. Dopełnieniem całego szeregu działań szkoły na rzecz popularyzacji idei integracji europejskiej była realizacja sesji popularnonaukowej zorganizowanej przez Szkolny Klub Europejski ”Eurobryka”, której byłem współorganizatorem (26.05.2003 r.). W charakterze gościa w sesji wziął udział wiceprezydent Włocławka profesor Mirosław Krajewski.

5. O sukcesach naszej szkoły w działaniach na rzecz propagowania idei integracji europejskiej informowałem prasę regionalną (Gazeta Pomorska) i lokalną (Życie Włocławka).

Realizacja tego projektu pozwoliła młodzieży w duchu odpowiedzialności za państwo wypowiedzieć się w sprawie fundamentalnej dla przyszłości Polski. Projekt ten przyczynił się do poszerzenia horyzontów intelektualnych młodzieży, wychowania jej w duchu racjonalizmu, krytycyzmu, empiryzmu (udział w formie demokracji bezpośredniej) i solidaryzmu społecznego.

Reasumując, projekt „Polska w UE”, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem młodzieży, służył temu, aby uczniowie zrozumieli, że przyszłość zależy od ich aktywnej postawy obywatelskiej, że ich decyzje referendalne oraz wyborcze wsparte rzetelną wiedzą kształtują oblicze naszego kraju i Wspólnej Europy. Zespół Szkół Samochodowych we Włocławku w okresie, kiedy decydowała się przyszłość Polski, z całym zaangażowaniem włączył się do działań na rzecz idei integracji europejskiej.